Tuesday 18 June 2013

Ahlan wa sahlan ya ramadhan

Assalamualaikum and peace upon to you. *giggles

Lagi beberapa hari lagi untuk sambut puasa. Insya Allah diberi peluang untuk ramadhan kali ini.

Tapi pelik la , pelik yang macam mana ya? Sebab bila mula je masuk ramadhan ni, akan bermula la juga lagu-lagu raya di radio. Wehh, puasa tak start lagi pun! That’s why I’m totally annoy when heard raya song in bulan ramadhan. Bila terjadi benda macam ni, adakah puasa itu didefinisikan dengan persediaan menyambut aidilfitri ?

 Fasting doesn’t meant do not take any food or drink during fajr until maghrib only. Berpuasa itu merangkumi banyak benda.

 Tapi tu la, kita ni bila dah terbiasa dengan memaksudkan puasa itu tak makan dan tak minum dan tak korek hidung dan tak korek telinga juga dalam masa 30 hari dari lepas azan subuh sampai azan maghrib. Dan itu la yang menjadi masalahnya.

 Iye, aku pun salah seorang manusia yang mengdefinekan puasa macam tu. Bila baca contengan jalanan by hlovate, it’s totally different! Good book to read during berpuasa. Memang betul kata orang, apa yang kita tulis, it’s may influence others.

Aku bukan tunjuk baik. Dan tentunya aku bukan tunjuk alim. Tapi apa yang ditulis, it’s may influence others, right? Allah jadikan manusia ni berbagai-bagai agar kita boleh mengenali antara satu sama lain dan allah juga berfirman agar saling ingat-mengingati antara satu sama lain. Ya, aku sayang umat islam aku.

So, any preparations for this ramadhan? Berubah menjadi baik tak mudah tapi tak mustahil. Right?

jaga mulut, jaga mata, jaga telinga.
selamat menyambut ramadhan bagi umat islam seantero dunia.
 yang paling penting kena jaga hati.


adieuss :)

p/s: totally recommended baca contengan jalanan by hlovate. insya allah, it;s worth for read it.

No comments:

Post a Comment