Sunday 14 February 2016

So random post, maybe?

Assalamualaikum. Despite of bunch of works *ehem assessment*. I need to spill something. Selagi aku tak tulis benda aku rasa bila bila masa aku akan lupa. Ni sweet reminder. Untuk kau. Untuk aku. Untuk dia. Untuk semua. Yang kadang kadang mengeluh, yang mengomel walaupun tak la comel mana bila dipikirkan balik perangai tu.

Sumpah. Benda ni kalau aku cakap cakap, pusing pusing, akan kena batang hidung aku balik. So, kiranya aku kena, kau kena. Aku ingatkan kau, kau ingatkan aku. Bak kata puan zaza.

"This is not a time where you're going to show off your knowledge. This is the time you help each other. If your friends lack in something. Teach them and help them"

Bukan aku cakap. Ni orang yang berpengalaman berpuluh tahun cakap. Nak dibandingkan dengan aku yang baru 3 kali keluar praktikal. Oh God, my clinical experiences? Deep bottom hit the sea level. Gitu. *terabur bahasa inggeris. Lantak la*

Okay, aku tak nak melarat apa yang aku nak tulis sebenarnya.

Please, no offense. Aku sayang kau.

Do appreciate with other's efforts in helping you. It's not a crime to accept a little hand to widen your knowledge.

Ingat, Allah letakkan kita di sesuatu tempat yang bersesuaian, di kelilingi orang orang yang sepatutnya, pada waktu sepatutnya kerana Allah tahu. "Hamba Aku ini mampu mengharungi ujian yang Aku bagi". Kau ingat saja saja Allah campak kau ka? Tak, Allah tak kejam. Allah tak zalim. Yang salah tu kita, bila hati jadi buta. Anggota lain semua tertutup. "Tempat ni tak best la, patient sini tak cooperate la, alatan sini tak best la" . Kau ingat hidup kau sentiasa SYURGA??? Think twice, please.

Aku mula mula pun macam "kenapa aku dicampak ke sini?, kenapa orang lain okay aku tak okay and everything else of negative thoughts that always lingering in my minds during clinical. Hahaha. Aku la tu salah satu manusia yag selalu pertikaikan kehendak Allah.

Benda benda macam ni kau kena ambil masa. Fikir. Muhasabah. Fikir. Dan menangis la kalau kau da rasa berdosa sangat bila kau pertikaikan kehendak Allah.

Ottoke. My aims untuk post ni nampaknya da mencampah sangat ni.

Okay, back on track.

Kadang kadang kita rasa ilmu kita tinggi. Ilmu si polan si polan rendah. Almaklum. Tak degree al ijazah macam kita *flip selendang. Tak!!!. Kau kena buang persepsi macam tu. Terima. Kalau kau tak nak terima. Angguk ja dulu. And put a big fake smile on your face. Balik rumah kau kaji balik apa yang di kongsikan oleh si polan si polan. Tak semua ilmu kita ada. Contohnya, ilmu hitam *ngahahahaha, serius la qhalida amat*

Kalau kau rasa si polan si polan show off ilmu dia. Kau tanamkan ja dalam hati "ya Allah, andaikata aku dah menjadi seseorang yag membantu umatMu, jauhkanlah aku dari sifat sifat mazmumah". Kan? Nampak? Allah sikit cantik atur hidup kita jumpa dengan manusia yang berbagai bagai. Supaya kau belajar. Manusia tu macam macam jenis. Bukan sejenis ja. Bukan sejenis yang bila kau jumpa, kau rasa syurga ja. Hahahaha.

Belajar menerima. Belajar bersyukur. Allah dah janji. Bila kita bersyukur, lagi Allah limpahkan kita dengan rezeki Dia. Mungkin bukan serta merta rezeki tu jatuh jelepuk. Mungkin ada doa doa tersembunyi yang sentiasa dihantarkan kepada kita. Tapi kau? Ngomel! Kau ingat comel??

Penggunaan bahasa "kau, kau" bukanlah nak tudingkan jari pada kau. Penggunaan "kau, kau" juga di tujukan kepada aku. Yang kadang kadang aku rasa aku lebih sikit dari orang. Bhahaha. Lebih lemak. Kau tak da lemak setebal aku, kan? Itu aku berani jamin. 100%!!

Please. No offense. Sweet reminder untuk kau. Untuk aku. Untuk dia. Untuk semua.

Dah cakap alhamdulillah untuk hari ni?
Alhamdulillah.
Allah hantarkan aku ditempat yang bersesuaian, dikelilingi orang yang bersesuaian dan pada masa yang bersesuaian. Sesungguhnya, aku satu satu manusia yang terpilih untuk harungi ujianMu.
Betul, gembira pun ujian. Ujian bila mana kau akan ingat pada DIA atau tidak dalam tawa mu.
Betul, sedih juga ujian. Supaya kau berfikir balik, di tempat mana kau patut meminta merayu merengek bagai. Fikir.
Salah, senget bukan ujian. Itu jadinya bila kau senget benget. Bhahaha.

Aku tak larat nak pikir ayat dah. Hahaha.

"What's the big problem to receive a little hand to widen our knowledge? Not a big crime, right?"
(Lilitinta, 2016)

Assalamualaikum ;)

No comments:

Post a Comment