Monday 14 October 2013

Dr. Jekyll and Mr. hyde

Assalamualaikum and hey day for you. Hey day tak nahan, macam omputeh tulen je. Sadis


Gambar ni seram tak? Related dalam diri kita tak? Tak? Ya? Dalam diri saya? Totally! Ya !

Dulu masa sekolah menengah ada belajar novel Dr, Jekyll and Mr, Hyde. A nice story. bila siang dia jadi baik, bila malam dia jadi jahat. Itu okay la siang baik, malam jahat. kita ni? Siang malam on off on off hah. Hahaha.

Tak penat ke berpura-pura semata-mata mencari kepujian orang?
Tak penat ke mengampu untuk kesenangan diri?
Tak penat ke talam dua muka semata-mata selamatkan diri?
Anda hidup untuk siapa sebenarnya ni?

Mungkin, talam dua muka itu perlu dalam kehidupan, “dah tak payah nak sok-sok suci kau tak pernah talam dua muka eh”. Tapi jangan melampau wei. Kuih talam tu sedap la buat makan. Kalau talam kau? Alamak eh, muak rasa.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Kadang-kadang terasa penat dengan kehidupan ni, dimana ada saja kepura-puraan. Dimana saja ada pembohongan. Dimana saja ada kezaliman.

Saya manusia biasa. Ada masa saya berlagak baik, ada masa datang penyakit sawan jahat yang kadang-kadang orang tak bersalah pun kena. Manusia ni amat mudah menilai orang lain. Sungguh. Tak payah nak judge orang lain. Perbetulkan diri kita dulu, sebab kita lah bakal menjadi cermin bagi orang lain di sana. Manusia lebih terdedah untuk mengikuti perubahan manusia.

Reflection buat pada diri. Apa salah kita? Apa betul kita?

Jangan risau, watak Dr, Jekyll and Mr. Hyde ni mesti ada dalam diri semua orang. Yalah, manusia mana yang tak nak tutup aib sendiri kan? Same here too.

adieus dan selamat hari raya haji readers :)

1 comment:

  1. comel naww doodle kau even bertanduk still pakai tudung. huhu

    ReplyDelete