Monday 22 April 2013

so random


Assalamualaikum.

Hai! And anyyeong.

A quick post. And a random post. Maybe.

Manusia ni memang mudah lupa kan?
 Bila di beri banyak rezeki, timbullah riak dan sombongnya.
Bila di uji sedikit, mula lah nak keluh kesah, kata tuhan tak sayang.

Mungkin kau lupa, allah menguji sebab Dia tahu kau mampu menghadapi dan tidak akan terbukti seseorang itu (sebagai mukmin) selagi mana dia tidak di uji. So, means, ujian tu Allah sayangkan kita kan?

Ada masa kau sedih bila kawan-kawan kau lupakan kau. Tapi kau mungkin tak terpikir
“ahh, mungkin aku pernah melupakan kawan-kawan aku sebelum ni ”

Ada masa kau sakit hati dengan seseorang, tapi mungkin kau tak terpikir
“ahh, mungkin aku pernah melukakan hati mereka-mereka dahulu”

Ada masa kau rasa tidak adil bila di perlakukan sebegitu. Tapi mungkin kau tak terpikir
“ahh, mungkin aku pernah berlaku tidak adil sebelum-sebelum ini”

So, hidup ini, kita kena sentiasa memberi dan menerima. Kiranya, give-and-take. Eh, itu dah macam bertolak ansur je gamaknye. Eheee :)
dan sentiasa, kita kena beringat dan reflect diri kita sendiri. kita manusia sentiasa mempunyai cacat celanya. cuma Allah yang dah banyak melindingi kita dari terbuka aib kita.

Kau menderma, Insya Allah, bila kau susah, ada yang membantu kau.
Kau memberi ilmu, Insya Allah, bila kau buntu, ada yang tunjukkan jalan keluarnya.
kau menolong tanpa mengharap balasan, Insya Allah, ada yang menolongmu bila kau kesempitan
sekecil-kecil  kuman pun kau akan mendapat balasan.

Don’t be ri’ak.
Don’t be takbur.
Don’t be penghasad dengki.
Don’t be jealous to others.

Just be yourself.
Be happy, be grateful



Post ni untuk aku yang mudah lupa diri. Maafkan aku



1 comment:

  1. setiap org tak lepas dari buat silap. nice entry. following u dear :)

    http://miescyera92.blogspot.com/

    ReplyDelete