Wednesday 31 July 2013

Kawan

Satu perkataan yang banyak rencahnya.

Kawan makan kawan
Kawan sejati

For me, I am really scared with this word. Friend. Enough.

Entah la, tak tahu la kenapa. Sebab da banyak kali kena stabbed dengan kawan sendiri kot. That’s why aku lebih selesa kalau bersendirian. Pergi shopping seorang, makan seorang. Walaupun orang lain agak peliks sebab “budak ni tak da kawan ka?” or something else. Saya tak kisah dah.

Plenty of experiences memang da banyak mengajar. Tak semua kawan boleh dianggap kawan.

Bila tengok Human Condition in KBS world about friend. Saya nangis. Sebab, sebab, sebab. Entah la.

Bila salah seorang ahli kata kawan adalah seorang yang terlintas dalam fikiran awak bila perkataan kawan itu sendiri muncul. Haah, aku masih anggap kau kawan, kawan. Kita sama tadika, sama sekolah rendah sama sekolah menengah tapi hakikat sebenar, kita strangers. Aku dan kau. Aku pun tak tahu nak betulkan situasi ni macam mana dah. Tak pa la, mungkin dengan mendoakan kau dikurniakan kawan-kawan yang menyayangi kau seadanya dan dikurniakan kesihatan badan yang baik mungkin sudah memadai. Mungkin.

Dari sekolah menengah asyik nangis pasal kawan ja. Rasa bodoh pun ada gak.

Sampai satu hari ada kawan kata.

“kalau kau berkorban untuk seseorang kawan yang tak reti menilai pengorbanan kau. Baik kau abaikan sajalah. Tak semua kawan tu akan faham diri kita, qhali”

Terima kasih. Kata-kata kawan ini aku pegang sampai sekarang. After munshi, nekad dalam diri, tak nak sayang kawan-kawan melampau dah. Sekadar cukup rasa sudah la. Ahahaha.  Boleh?

Tak. Aku tewas. Tumpah juga di university. Ieja yang duk Melaka duk dengar luahan hati. I miss her so much. Nasib baik kau tak jadi pindah Nepal. Kalau kau pindah, aku da tak da siapa-siapa da.ahahaha,  Cliché’ enough?

Maka, konklusinya. Berkawan itu pun biar sederhana. Cari kawan yang boleh memberikan semangat dalam diri kita. Tak guna cari kawan yang ada masa kau tengah happy je.

Masalah diri saya ialah. Bila saya terkena dengan someone. Everything will be awkward. Entah. Pelik. Ada setengah orang akan buat benda tu macam angin lalu, but not me. Aku akan buat macam benda tu terpahat kat batu. Ingat. Melekat kuat.

Bak kata kakak saya, pendendam. Mungkin la kot. Haah la kot. Rasa malu gila bila ada kawan yang bila da kena stabbed back tapi still boleh terima kawan dia balik. Ada yang da kena marah-marah pun still boleh bercakap dengan mereka balik. Malu kan?

Sungguh, saya sangat takut dengan kawan.

Tak semua orang boleh menerima diri kita seadanya.
Tak semua orang boleh memahami diri kita.
Memadai lah kita ada Allah dan keluarga.
Even kau selekeh mana, secomot mana. Allah is still there. Same goes to your family.




3 comments:

  1. Tak salah nak berkawan tapi biar berpada. Tiada kawan pun tak boleh juga. Ada masa sebenarnya kita perlukan pertolongan kawan. Lebih2 lagi kalau time tu family tiada bersama kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheee, terima kasih untuk nasihat, memang kena pandai pilih kawan la nampaknya. sob3. may allah bless you :)

      Delete
  2. sebagai kawan, aku mintak maaf salah silap aku qhalie. semoga Berjaya di dunia & di akhirat :)
    btw cumil okay doodles ni. :D

    ReplyDelete