Friday 11 January 2013

Diploma lawan ijazah :)


Hai darling, kita ketemuan lagi..ayat yang sangat geli :D

Nampak tak apa tajuk besar kat atas tu, ye, nak duk soseh-soseh pasal diploma and degree.

Alkisahnya bermula pabila…………

Time jaga di opd, terbaca buku tahunan farmasi and mereka buat cadangan agar pelajar diploma yang ingin menyambungkan pelajaran ke tahap ijazah, syaratnya ialah cgpa kena atas 3.5.. time tu hati da berbunga-bunga da..bukan setakat bunga, mak semut pun ada sekali eh.

Pastu masa di klinik, encik zaini kata benda yang sama. Aku punya la denied kan ape yang en zaini cakap but I’m still hope for it.

Baru-baru ni my sis kata cgpa nak sambung degree da jadi 3.5. And I smiled when read my message.

Nak memanjang kan cerita agar blog aku nie macam banyak sikit hurufnya, kawan aku dari msu pulak kata degree pharmacy 3.5. time tu masing-masing macam “ ala, citer da dua tiga sem lepas nak ungkit”. Luka hati den weyh! Tapi bila pandang muka dia yang seyessss tu, we believed it and still hope for it.

Bagi saya yang comot sememeh ni. Both of it ada benefit dia. Bila da lama-lama jadi trainee as assistant pharmacist, aku da adapt dengan nak buat fail-fail inpatient, cream and ointment untuk dimasak, filling and labelling medicines, and banyak lagi keja. Apa yang saya dapat sangat bermakna.

And jadi pegawai........

Mengikut apa yang saya ternampak sepanjang training nie, mereka pun agak sukar mula-mula. Yelah, orang do-lu do-lu kata nak bertatih bulan dalam bidang baru kan?

Kena handle dangerous drug, counsel with patient, recommend for therapeutic drug treatment, countercheck indented items and trolley, confirming with doctors and deal with patients. Mereka lagi banyak kerja sebenarnya. And kebanyakkannya mereka kena deal dengan environment.

And yang best jadi pegawai yelah, jeng jeng jeng ~

Kereta tak boleh la kereta sorong, kereta kena up-to-date!
Handphone yang canggih and gedabak. Senang nak cari MIMS katanya.

Benda yang paling menyedihkan hati bila mereka-mereka duk tanye diploma ke? And I answered “Yes” and suddenly become quite. Heiii!diploma tu rendah sangat kat mata awak yang bundar tak sepet tu ka? Please, jangan judge kami yang diploma ni dengan andaian buruk awak tu. Tak sambung degree tak semestinya saya tak berkebolehan and tiada kemahiran untuk maju kehadapan, sebab nak menuntut ilmu Allah tu macam-macam gayanya. Macam berenang, ada kuak lentang, ada kuak rama-rama kupu-kupu and banyak lagi la. Ini semua pucuk pangkal hati.

So, diploma lawan ijazah? Mana pilihan saya? Moga Allah bagi petunjuk yang terbaik. Keep your faith with HIM. 


P/s: as long as Allah besides me, insya- Allah i will trough it.




1 comment:

  1. aku dah start nak isi upu n sangat blur & takot nak isi sbb 3 kali kemaskini je.. adeh~~ ><

    ReplyDelete